Tuesday, November 9, 2010

Ilmu Kebal Utk Exam

Pernah aku jalan-jalan tepi Chow Kit . Saje je mau cuci mate. Hee... 
Tengah-tengah syok jalan, terdengar lah pulak sorang mamat tepi aku yang jalan same duk bisik2 dengan member die.
"Bro, ko tau x pasal ilmu2 kebal ni?" tanya MT (Mamat Tu)
"Ilmu pe wey?" soalan dijawab dengan soalan oleh MMT (Member MT). Kalo aku dah kasi jentik hidung kalo soalan aku die jawab ngn soalan. Tapi dalam bab ni mesti la die kena tanya dulu kan. Kalo tak cane nak jawab. Aku pulak yang membebel lebih.
"Pasal ilmu kebal la..Kan ramai yang gune skang, Mane yang kena tembak tak nak mati2...Yang mati hidup semula, n bla...bla..." si MT mencarut ntah ape2 lagi.. Aku duk dengar je la. Macam menarik jer.
"Ha'ah. Memang macam2 sekarang ni. Orang dah banyak gune mende2 cenggini. Mau je aku pakai. Wat exam pon boleh kot. Nak2 yang kes2 nak meniru. Aku ni da la lembab kan. " kata MMT. Baguih la bro ni. sedar diri betul.
"Ko nk gune u exam? Aku pernah belajar ilmu ni u exam dulu2. Meh aku ajar." kata MT tu sambil duk bram brum bram brum pasal ilmu tu . Duk perturun ilmu. Wah, aku kena dengar ni.
Muke aku dengan seriusnyer mencuri dengar n then hafal pe yg bro tu duk perturun. 
"Deyy, adik manis. Jalan mau tengok depan la.." tetibe aku kena tegur oleh mamak gerai tepi jalan. Pasai aku nyaris2 langgar die. eheh! Sorry deyyy... Aku pusing depan. Loh, dah hilang lak beliau2 td.. Takpe, aku da dpt 1 ilmu. 
Balik je, aku terus tak saba tggu jam 12 tgh mlm nk try belajar  ilmu ni. Time tu lebih afdha bro siang td tu ckp. Bila dah smpai waktu, aku pon try la.Bram brum bram brum aku duk berjampi.Then, bile da yakin aku stop. Esok leh try ni time paper. Yukkk... Mau dapat A ni..hehehehe.. gelakku bernada jahat.

Exam Hall keesokannya.

"Dush2! " sedang syok aku membelek buku nak cari jawapan , kepale aku kena hempuk dengan benda yang tak kurang kerasnye. 
"Woi pehal lak duk ketuk kepale aku ni bro..!" Bengang betul aku dengan pengawas exam tu. Caitt.. muke je smart. Aku tengah khusyuk kot mnjawap paper ni.
" Tengkorak ko! Dah blah dari meja ko skang.. Pi tilik buku ko kat luar! " tengking mamat tu. Kuang ajar tol. Aku pon bangun. " Mana ko tau aku tengah tengok buku ni??" aku kehairanan. n then baru aku sedar aku punye ilmu kebal yg aku belajar tu x menjadik.. Mesti la diorang nampak.Dan ape lagi, kene heret kuar ler..
Kat luaar, aku sedar, paper aku kali ni akan dihadiahkan ngan telur ayam. Arggghhhhhhhhhhhhh!!!
Bam! Bam! Bam!  
Adeh, sakit bontot aku. Dah la tadi kene hempuk dalam dewan ni kena lagi. Kuang asam!
"Woi pehal buat aku ni?!" jerit aku kat adik aku. Nak makan penampar kot.
" Pehal ko long. Memekik jer tengah2 hari bute ni. Hoh!!" adik aku lak yang membebel. 
Caiitttt..aku mimpi lagi rupenyer...Damn!

Mase ni mimpi kantoi ngan adik aku kat rumah mase nak exam PMR ritu.. Memang aku kuat ngigau kot. :P

***MORAL*** TAK PERLU LA ILMU2 KEBAL UNTUK BAWAK KE EXAM YER..CUKUP LA DENGAN DOA2 DAN SELAWAT ..TERANGKAN HATI...N THEN TAWAKAL....

No comments:

Post a Comment